Pedagog szkolny
p. Beata Tomaszewska
GODZINY PRACY PEDAGOGÓW
|
Poniedziałek |
Wtorek
|
Środa |
Czwartek |
Piątek |
Beata Tomaszewska |
9:00-14:00 |
9:00-15:00
|
9:00-14:15 |
9:30-14:30 |
10:00-13:30 13:35-14:20 |
Aleksandra Wójtowicz |
7:50-10:50 |
9:40-13:40 |
9:40-14:40 |
7:50-10:50
|
7:50-10:50 |
Sandra Wieczorek |
11:30-14:30 |
7:50-12:50 |
7:50-9:50 |
10:30-14:30 |
9:40-13:40 |
GODZINY PRACY PSYCHOLOGA
|
Poniedziałek |
Wtorek
|
Środa |
Czwartek |
Piątek |
Anna Suwała |
13:30-16:00 |
|
8:00-10:30 |
|
|
GODZINY PRACY DORADCY ZAWODOWEGO
|
Poniedziałek |
Wtorek
|
Środa |
Czwartek |
Piątek |
Barbara Muzyka |
- |
7:10-9:25 |
- |
- |
- |
Pedagog – organizuje w szkole pomoc psychologiczną i pedagogiczną dla dzieci i młodzieży, której celem jest wspomaganie rozwoju psychicznego i efektywności uczenia się poprzez pomoc wychowankom i współdziałanie z nauczycielami, rodzicami, organami szkoły oraz instytucjami pozaszkolnymi zwracającymi uwagę na przestrzeganie postanowień konwencji o prawach dziecka.
Działalność pedagoga szkolnego obejmuje:
- Organizowanie zajęć adaptacyjno-integracyjnych.
- Uczniom o niskiej samoocenie, którzy nie lubią samych siebie czy są zagubieni pedagog proponuje zajęcia psychoedukacyjne.
- Pedagog szkolny podczas spotkań stara się odpowiedzieć na pytanie: jak przygotować się i skutecznie zdać egzaminy?
- Organizowanie i spotkanie z zespołem dzieci dyslektycznych oraz zapoznanie nauczycieli z zaleceniami do pracy z takimi dziećmi.
-
Poradnictwo (dotyczy uczniów, rodziców i nauczycieli),
-
Działalność profilaktyczna i psychoedukacyjna
-
Interwencje środowiskowe,
-
Wspieranie działalności wychowawczej nauczycieli przez prowadzenie zajęć otwartych i integracyjnych,
-
Opracowanie i udostępnianie przygotowanych materiałów,
-
Pomoc dzieciom z rodzin dysfunkcyjnych,
-
Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
Zadania szczegółowe pedagoga obejmują:
- Pomoc wychowawcom klas w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych i trudności wychowawczych poprzez obserwację zachowania pojedynczych uczniów i klasy, rozmowy indywidualne i uczestnictwo w godzinach wychowawczych, innych spotkaniach z klasą, analizowanie wyników nauczania i ocen zachowania, rozmowy z rodzicami, wywiady środowiskowe, udział w wywiadówkach i radach pedagogicznych, porady wychowawcze, prowadzenie lub organizacja prelekcji i dyskusji na tematy ważne, interesujące młodzież.
- Określenie form i sposobów udzielania pomocy uczniom poprzez wydawanie opinii i zaleceń dotyczących stymulowania rozwoju lub pokonywania przez uczniów trudności rozwojowych, wyrównywania braków lub luk w nauce.
- Występowanie do dyrektora szkoły po uzgodnieniu z dziećmi, rodzicami, wychowawcą klasy, poradnią psychologiczno-pedagogiczną o zorganizowaniu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, dydaktyczno-wychowawczych, zajęć reedukacyjnych lub socjoterapeutycznych dla dzieci wymagających takiej pomocy.
- Współorganizowanie zajęć dydaktycznych prowadzonych przez nauczycieli nauczania specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych, w tym klas specjalnych, form integracyjnych i nauczania indywidualnego.
- Udzielanie pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki poprzez konsultacje dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Koordynacja działań podejmowanych na terenie szkoły, zakresu orientacji zawodowej, tj. organizowanie w odpowiednim czasie informacji (spotkania, prelekcje, wycieczki) ułatwiające młodzieży wybór dalszego kierunku kształcenia i zawodu.
- Określenie form i sposobów pomocy uczniom wybitnie uzdolnionym.
- Działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, poprzez informowanie ich rodziców o możliwościach i procedurze uzyskania zasiłków, stypendiów i innych form pomocy materialnej oraz współdziałanie z organizacjami i instytucjami pozaszkolnymi udzielającymi wsparcia materialnego.
- Współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi w zakresie konsultacji, metod i form pomocy udzielanej uczniom oraz w zakresie specjalistycznej diagnozy w indywidualnych przypadkach.
- Współdziałanie z organami szkoły, policją, sądami, w przypadkach wykroczeń uczniów (np. naruszenie regulaminu szkoły lub praw).
- Prowadzenie dokumentacji.
- Doskonalenie swoich kwalifikacji poprzez uczestnictwo w różnych formach doskonalenia i samokształcenia.
- Pedagog może prowadzić zajęcia specjalistyczne o charakterze terapeutycznym o ile posiada przygotowanie specjalistyczne np. z logopedii czy socjoterapii.
- Pedagog może prowadzić przedmiot – przygotowanie do życia w rodzinie.
Formy pracy pedagoga:
Indywidualne na prośbę podopiecznych, rodziców, terapeutów lub z inicjatywy pedagoga.
- Celem jest bliższe, wzajemne poznanie się i zbliżenie, np. są podopieczni, którzy chcą porozmawiać codziennie. Często podczas rozmowy można rozpoznać i rozwiązać jakieś konflikty czy problemy, zakreślić ramy relacji w rodzinie czy grupie lub też zmienić sposób uczestnictwa podopiecznego w terapii. Pedagog nawiązuje kontakty indywidualne oparte na dialogu, otwartości, dające poczucie bezpieczeństwa.
- Spotkania grupowe, systematyczne, kilka razy w tygodniu z grupami młodzieży starszej. Podczas tych spotkań omawiane są zagadnienia, tj. sprawy organizacyjne, bieżące problemy wynikające z bycia w grupie, budowanie wspólnoty, spotkania tematyczne, np. reagowanie w sytuacjach konfliktowych, autoprezentacja, umiejętności społeczne.
- Odwiedziny w domu (wywiady środowiskowe).
- Odwiedziny w szpitalu, gdy podopieczny przebywa na dłuższym leczeniu.
- Spotkania z kuratorem sądowym do spraw nieletnich.
- Opieka nad uczniami szczególnej troski.
- Współpraca z radą pedagogiczną, samorządem uczniowskim, dyrekcją.
W szkole realizowane są następujące programy
· Rządowy program na lata 2014-2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła” – głównym celem programu jest zwiększenie skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa i tworzenie przyjaznego środowiska w szkołach i placówkach. W programie przyjęto cele szczegółowe dotyczące:
- kreowania zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły i placówki,
- zapobiegania problemom i zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży,
- promowania zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży.
· Rządowy program na lata 2015-2018„Bezpieczna+” - celem programu jest przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa uczniów, zarówno w szkole, jak i poza nią. Realizowane w ramach programu działania obejmują następujące obszary:
-bezpieczne korzystanie z cyberprzestrzeni,
- kształtowanie otwartości i budowanie pozytywnego klimatu szkoły,
- poprawę bezpieczeństwa fizycznego w szkołach,
- tworzenie warunków do prowadzenia przez powiatowe i miejskie jednostki Państwowej Straży Pożarnej praktycznych zajęć dla dzieci z zakresu bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
Program jest adresowany m.in. do uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkół.
· Kampania edukacyjno-profilaktyczna „Zachowaj Trzeźwy Umysł”2016objęta honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Sportu i Turystyki – cele główne kampanii obejmują:
- wspieranie rozwoju dziecka poprzez eliminowanie cech charakteru wynikających z nadmiaru opieki lub braku opieki,
- pływanie na przyczynę negatywnych zachowań poprzez uświadamianie rodzicom zagrożeń wynikających z nadopiekuńczości i braku opieki,
- wspieranie działalności wychowawczej szkół i placówek oświatowych w zakresie nowoczesnej edukacji prozdrowotnej (alkohol, papierosy, dopalacze, nowe narkotyki) poprzez prowadzenie zajęć profilaktycznych, spotkań, konkursów.
Istnieją także cele dodatkowe, do których zalicza się:
- kształtowanie u dzieci i młodzieży postaw sprzyjających ich rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej,
- przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym,
- kształtowanie postaw prozdrowotnych.
· Program „Szkoła promująca zdrowie” – głównym celem jest promowanie zdrowego stylu życia społeczności szkolnej i lokalnej. Społeczność szkolna realizuje go poprzez m.in.:
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie u każdej osoby, w rodzinie i w społeczności lokalnej,
- zachęcanie do zdrowego stylu życia oraz stwarzanie uczniomi pracownikom realne i atrakcyjne możliwości dokonywania zdrowych wyborów,
- umożliwianie uczniom rozwoju ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznego oraz wzmacnianie w nich poczucie własnej wartości,
- zapewnienie sprzyjającego zdrowiu środowisko do pracy i nauki,
- włączenie edukacji zdrowotnej uczniów do programu nauczania szkoły z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania,
- wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz tworzenia zdrowego i bezpiecznego środowiska fizycznego,
- włączenie do działań szkoły służbę zdrowia, zwłaszcza do edukacji zdrowotnej.
· Program „Szkoła promująca zalecenia Europejskiego kodeksu walki z rakiem”– program obejmuje edukację dzieci i młodzieży w zakresie prewencji pierwotnej nowotworów poprzez promowanie zdrowego stylu życia.
· Program edukacyjny „Trzymaj formę!” -celem programu jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki.
· Program profilaktyczny „Znajdź właściwe rozwiązanie” -celem głównym programu jest zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów.
· Program wychowawczo - profilaktyczny "Spójrz Inaczej"– celem programu jest zapobieganie powstawaniu negatywnych zachowań u dzieci i młodzieży. Program uczy je rozumienia siebie i innych, rozpoznawania i zaspokajania własnych potrzeb i wyrażania emocji w konstruktywny sposób lepszego radzenia sobie z różnymi problemami, umiejętności dobrego współżycia z innymi i znajdowania w sobie oparcia w trudnych sytuacjach, tak, aby w przyszłości nie sięgały w tym celu po środki uzależniające.
· Program edukacyjno-profilaktyczny Komendy Głównej Policji „Profilaktyka a Ty”
PaT to program:
- mody na życie bez uzależnień,
- profilaktyki rówieśniczej,
- dobrych wiadomości, a nie protestów,
- zaproszeń, a nie wykluczeń,
- destygmatyzacji młodzieży wykluczonej lub środowiskowo marginalizowanej,
- bez nagród i działania za coś,
- nie robienia co się chce ale odpowiedzialności za siebie i innych.
· Program edukacyjny „Śniadanie daje moc” - celem programu jest zwiększenie świadomości na temat zdrowego odżywiania i roli śniadania w diecie dzieci i młodzieży oraz edukacja ich poprzez zaangażowanie rodziców i nauczycieli w kwestie prawidłowego żywienia ich pociech, a także przyczynianie się do obniżania poziomu niedożywienia dzieci i młodzieży w Polsce - poprzez edukację.
· Projekt „UZALEŻNIENIOM BEHAWIORALNYM MÓWIĘ STOP!” ma uświadomić rosnące zagrożenie uzależnieniami behawioralnymi (nałogowe wykonywanie danych czynności, takich jak korzystanie z Internetu, kompulsywne zakupy, uczestnictwo w grach hazardowych oraz granie w gry video) wśród młodzieży.
· Kampania „Dopalacze, odsłona piekła” skierowana przeciwko dopalaczom. Opiera się na historiach osób, które miały kontakt z nowymi narkotykami, także relacjach ich rodzin, opiniach terapeutów.
· Program „Młody Obywatel” – ma na celu promowanie wiedzy na temat społeczności lokalnej oraz pokazanie sposobów, dzięki którym młodzi ludzie mogą aktywnie działać w swoim najbliższym otoczeniu.